Fotó: Arcanum/Képes Újság

„Na Öcsi, melyiket akarod megvenni? Mutatom, választhatsz, tessék, itt egy Black Sabbath, meg egy Led Zeppelin és tessék, van Nazareth és persze Pink Floyd is. Na? Melyik a kedvenced…?”

Cúgos decemberi nap volt, az emberek fázósan szaporázták lépteiket. Mintha felgyorsult volna a város, mindenki készült a Karácsonyra, és arra, hogy talán lesz majd banán is – banán, a szerencséseknek, az ismerősöknek pult alól. De ott a Kálvin téri kapualjban mintha megállt volna az idő, a férfi tagbaszakadt, bajszos, negyven körüli, öblös hangú ember egyszer csak széthúzta a ballonkabátját. A kabát alól szerencsére lemezek kukucskáltak ki és nem más, s egy zenerajongó gyerkőc számára ez maga volt az élvezet.

„Hát… szeretem a Nazarethet meg a Zeppelint is, a rádióban legszívesebben csak rockzenét hallgatnék az idétlen szirupos slágerek helyett, de én most azt a Queen albumot szeretném… Tudja azt, amelyiken azt a bohémos számot éneklik…”

Queen-poszter 1979-ből. Sok tini falán ott feszített a csapat.
Fotó: Arcanum/Pajtás

A hetvenes évek közepét írtuk, és valósággal vadászni kellett a minőségi külföldi zenére, az állami boltokban még véletlenül sem árultak ilyeneket, ehelyett az Ecseri piacon és a Kálvin téri kapualjakban bukkantak elő a Jugoszláviából hozott hanglemezek, nagyjából háromszáz forintos áron. Ez volt a karácsonyi ajándékom: a Queen gyönyörűséges muzsikája. Pedig akkoriban még csak kevesen ismerték itthon az angol együttest. A fiatalok, már akik valamilyen fondorlattal szereztek valahonnan Bravo újságot, leginkább a Sweet, Slade és a Bay City Rollers posztereit rajzszögezték ki a szobájuk falára. De a délutáni tánczenei koktélokban már egyre többször játszottak Queen számot is és a Jó ebédhez szól a nóta című, visszafogottan lelkesítő műsort követően enyhe extázist jelentett, ahogy a Queen énekese kieresztette azt a különleges hangját…

Freddie Mercury ikon volt. De ez a rövidke mondat nem is fejezi ki hűen, mit jelentett ez a Zanzibárban, Farrokh Bulsara néven született énekes. Hallgatni őt már-már földöntúli élmény volt, s a hetvenes években tulajdonképpen a futball mellett nem is nagyon volt más a zenén kívül, ami ennyire hatott volna az ifjúságra. Freddie Mercuryról keveset tudtunk, egészen pontosan semmit sem. Csak később, sok-sok évvel később lehetett olvasni vele kapcsolatban, hogy tizenhét éves koráig a mazagoni St. Mary’s High Schoolban tanult, és akkor már a zene volt a legfontosabb az életében, hiszen egy bizonyos The Hectics nevű együttesben zenélt. A St. Peter’s nevű iskolában kapta a Freddie becenevet. Aztán a család 1964-ben a zanzibári forradalom elől Angliába menekült. Angliába – a lehetőségek, és a zene hazájába.

1986, Budapest, Népstadion, Queen-koncert. Sosem feledjük!
Fotó: Arcanum/Magyar Ifjúság

Azt is csak jóval később írták meg a Queen énekeséről, hogy gyerekkorában rengeteg indiai zenét hallgatott, első nagy kedvence a playback énekes, Lata Mangeshkar volt, akit aztán koncerten is láthatott. De Anglia, ez a hihetetlenül izgalmas és eleven ország valósággal sokkolta az új és még újabb élményekkel az odaköltöző fiatalembert: a Beatles, és Jimmy Hendrix volt rá különösen nagy hatással. Rajtuk kívül rajongott Elvis Presley zenéjéért is, és az ő tiszteletére írta később a Crazy little thing called love-ot. És a koncerteken örömmel, lelkesen énekelte például a Jail house rockot.

Freddie Mercury az ikon. De milyen volt Freddie Mercury, az ember, aki a koncertek után levette magáról szó szerint és átvitt értelemben is a rockimázst? Már játszott a Wreckage nevű zenekarban, majd 1970-ben találkozott először a Smile nevű bandában zenélő Roger Taylorral és Brian May-el. Ők lettek a Queen. S mi lett Freddie Mercuryból? Már világsztár volt, a mikor egyszer azt mondta: „Az a látszat, mintha fölfalnám és tönkre tenném az embereket. Senki sem az igazi énemet szereti, mind a hírnévbe, a sztárba szerelmesek. Van egy kemény, férfias leplem, amit a színpadon magamra öltök, de van egy sokkal lágyabb oldalam is, amely olyan olvadékony, mint a vaj…”

A zenész, aki kiénekelt négy oktávot, s aki nagykanállal falta az életet. Legendás partikat tartott, a Living on may own című kislemez videoklipjében látható is egy ilyen fergetegparti – Freddie Mercuryval a központban. Akit kiszúrt magának, azt minden áron meg akarta szerezni. S azt mondta: „Nekem igazából sok szeretetre van szükségem, és rettenetesen elkényeztetem a szeretőimet. Szeretem boldoggá tenni őket, és örömet okoz, ha igazán drága és csodálatos drága ajándékokat adhatok nekik…”

A nyolcvanas évek elején New Yorkban és Münchenben élt, finoman szólva is kicsapongó életet. Szerette a nőket. A hetvenes évektől egy Mary Austin nevű lánnyal élt együtt, a sajtó állandóan a sarkukban járt, és csak vájkáltak, vájkáltak a magánéletében. Aztán egyre több kaland látott napvilágot – kaland férfiakkal. És 1974-ben a New Musical Express újságírójának egyszer csak azt mondta: „Meleg vagyok, mint a kályha, drágám…”

Freddie Mercury az ikon, a hedonista, partik császára. Akit a magyar közönség 1986. július 27-én a teltházas Népstadionban láthatott és hallhatott. Ott énekelte el magyarul a Tavaszi szél vizet áraszt című dalt, extázisba hozva a közönséget. A feltevések szerint 1987-ben kapta el a HIV-vírust. Nem, beszélt senkinek a betegségéről, de két év múlva már látszottak rajta a különböző tünetek és már cikkeztek a megromlott egészségi állapotáról. A zenekar tagjaival 1989. május 22-én közölte: AIDS-es. Az utolsó közös munka a Queen-nel a These are the days of our lives dal videoklipje volt, lefogyva, borzalmasan lefogyva énekelt.

Majd 1991. november 23-án közleményben tudatta, hogy AIDS-betegségben szenved. A háza előtt fotósok és operatőrök gyülekeztek, a rendőrségnek kellett közbelépnie, másnap, 1991. november 24-én, vasárnap este aludt el örökre.  Napra pontosan 29 esztendeje.

Freddie Mercury szobra a Genfi tó mellett. A hangja örökké velünk lesz.
Fotó: Wikipedia


Két nappal később a szülei kérésére zártkörű szertartáson búcsúztak el tőle, fekete koporsóját egyetlen szál vörös rózsa díszítette, miközben Aretha Franklin dala szólt. Elhamvasztották, ám ma sem lehet tudni, hogy hol található az urna – bár vannak, akik szerint az édesanyja őrizte. 2013-ban a londoni Kensal Green temetőben valaki talált egy francia nyelvű emléktáblát, amin a következő felirat szerepel: „Farrokh Bulsara emlékére – mindig közel leszek hozzád a szerelmemmel…”  – félig angolul és félig franciául állt ezen a bizonyos plaketten és rajta volt a születésének és a halálának is a pontos dátuma, „M” aláírással. Alighanem Mary Austin lehet a háttérben. Negyvenöt évet élt papíron, de olyan sűrűn, mintha kettőszáz-negyvenkét évet kapott volna a teremtőtől.

„Na, Öcsi, akkor ez a Queen lemez jó lesz? Viszed? Veszed?…” Vittem, vettem és megőriztem, a mai napig. S Freddie Mercury ugyanúgy énekel, mint akkor. S így lesz ez ötven, vagy száz év múlva is.

A halhatatlanság bajusszal, előreálló fogakkal is jól áll neki.

Előző cikkGAZSI BÁCSI LÓTETŰ: 10 ÉRDEKESSÉG A LE A CIPŐVEL! CÍMŰ KLASSZIKUSRÓL
Következő cikkA MÉZÉDES GYEREKKORUNK KEDVENCE: 45 ÉVES A KULTIKUS UTÁNAM SRÁCOK!